Portal pacjenta

Ciąża po 30-stce: jakie szanse, na co uważać?

Najpierw wykształcenie, dobra praca i stabilna sytuacja materialna, a dopiero później macierzyństwo. Coraz więcej Polek decyduje się na pierwsze dziecko dopiero po ukończeniu 30. roku życia. Czy ciąża po 30-stce to dobry moment na macierzyństwo? Oczywiście, że tak. Ponieważ kobieta nie tylko jest wtedy dobrze przygotowana do tego by zostać mamą, ale również jest jeszcze na tyle młoda, że ciąża nie wiążę się ze zwiększonym ryzykiem powikłań. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać o tym, że wraz z wiekiem spada jej płodność i rośnie ryzyko pojawienia się wad genetycznych u dziecka.

Ciąża po 30-stce: jakie szanse, na co uważać?

Polki coraz później decydują się na dziecko

Polki coraz później podejmują decyzję o macierzyństwie. Najnowsze statystyki GUS wskazują bowiem, że pierwszy raz matkami zostają 10 lat później niż jeszcze 30 lat temu, ponieważ dopiero między 30. a 34. rokiem życia (33%). Nieco mniej kobiet swoje pierwsze dziecko rodzi w wieku 25-29 lat (32,5%) oraz między 35. a 39. rokiem życia (16,3%). Co ciekawe, jeszcze na początku lat 90-tych największą grupę mam oczekujących narodzin swojego potomka stanowiły panie w wieku od 20 do 24 lat (36,4%), a obecnie tylko 12,7% kobiet w tym wieku ma już dzieci.

Czasy się jednak zmieniają i obecnie kobiety w pierwszej kolejności skupiają się na zdobyciu odpowiedniego wykształcenia, a później na karierze i osiągnięciu samodzielności. Oczywiście, metryka to nie wszystko i sam wiek nie kwalifikuje przyszłej mamy do grupy wysokiego ryzyka, ponieważ płodność jest sprawą indywidualną. Wiele w jej przypadku zależy od trybu życia, ogólnego stanu zdrowia, czy też indywidualnych predyspozycji. Tak więc jeśli kobieta skończyła dopiero 30 lat, jest szczupła, uprawia jakiś sport, zdrowo się odżywia i unika używek, to jej biologiczny stan może być taki sam, jak dwudziestopięcioletniej kobiety. Na pewno nie jest jeszcze za późno ani na pierwsze, ani kolejne dziecko.

Ciąża po 30-stce – to musisz wiedzieć!

Ciąża po 30-stce, a nawet po 40-stce nikogo już nie dziwi, jednak biologii nie da się oszukać. Wiele kobiet odkładając decyzję o macierzyństwie na później, zapomina o tym, że im dłużej z tym zwleka, tym szanse na urodzenie zdrowego dziecka są mniejsze.

Najlpeszy pod względem biologicznym wiek na zajście w ciążę to czas między 20. a 30. rokiem życia, który jest okresem największej płodności kobiety. Natomiast po 30-stce szansa na poczęcie dziecka wynosi ok. 20%, po 35. roku życia – 11%, a po 40-stce już tylko 2-4%. Oprócz wieku kobiety, znaczenie ma również to ile lat ma przyszły tata. Ponieważ w przypadku mężczyzn, po 35. roku życia, szansa na zapłodnienie partnerki wynosi od 25 do 28%, zaś po 40-stce spada do 6-8%.

Zajście w ciążę po 30-stce utrudniać może także stan zdrowia. Wiele kobiet w tym wieku zmaga się z dodatkowymi kilogramami i różnymi chorobami, które mogą mieć nie tylko wpływ na ich płodność, ale również rozwój płodu i prawidłowy przebieg ciąży. Mowa tu o takich schorzeniach jak: nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia, cukrzyca, czy niedoczynność tarczycy, które w czasie ciąży są trudne do leczenia.

Do tego im kobieta jest starsza, tym trudniej jest jej zajść w ciążę. Już po 30. roku życia organizm produkuje mniejsze ilości progesteronu, zmniejsza się także prawdopodobieństwo implantacji embrionu. Natomiast u kobiet po 35. roku życia, płodność zaczyna drastycznie spadać, w tym czasie bowiem jajniki zaczynają przejawiać rzadszą skłonność do owulacji, obniżona zostaje również rezerwa jajnikowa. Ten naturalny proces przebiega u każdej, nawet najzdrowszej kobiety. Ponadto obniżona płodność może mieć związek ze schorzeniami narządów płciowych, takimi jak: endometrioza, mięśniaki czy niedrożność jajowodu.

Chcę umówić wizytę

Jakie są szanse na ciążę po 30-stce?

Szczyt kobiecej płodności przypada na okres między 18. a 25. rokiem życia. Szanse na ciążę po 30-stce wynoszą ok. 20%, w wieku 35 lat spadają one do 11%, a po 40. roku życia wynoszą już zaledwie 2-4%. Coraz większe trudności z poczęciem związane są przede wszystkim z jajeczkami i ich jakością, która obniża się wraz z wiekiem. Bowiem w przeciwieństwie do mężczyzn, którzy w ciągu całego swojego życia, produkują klikaset miliardów plemników, kobiety rodzą się z określonym potencjałem reprodukcyjnym jajników, czyli tzw. rezerwą jajnikową. Według danych The American College of Obstetricians and Gynecologists, jej zmniejszanie rozpoczyna się u kobiet ok. 32. roku życia, a intensywnie przyspiesza po ukończeniu przez nie 35-37 lat (warto podkreślić, że średnio w czasie całego życia dojrzewa jedynie 400-500 komórek jajowych).

Wraz z wiekiem na sile przybierają również procesy degeneracyjne (w końcu oocyty mają mniej więcej tyle lat ile ich właścicielka), czego efektem jest gorsza jakość komórek jajowych. W konsekwencji prowadzi to do nieprawidłowości genetycznych powstałych z nich zarodków. Szacuje się, że u kobiet: w wieku 25-30 lat nieprawidłowych jest 25% zarodków, w wieku 31-35 lat – 35%, między 35. a 37. rokiem życia – 45%, a w wieku 38-40 lat jest to już 60%. Większość takich zarodków nie zagnieżdża się jednak w macicy lub dochodzi do samoistnego zakończenia ciąży, czyli poronienia (nieprawidłowości w materiale genetycznym zarodka są przyczyną ponad 60% przypadków poronień).

Ciąża po 30-stce – jakie ryzyko jest z tym związane?

Kobieta decydująca się na dziecko po 30-stce musi zatem liczyć się z tym, że nie tylko może mieć trudności z zajściem w ciążę, ale również:

• z jej donoszeniem, a wszystko z powodu obniżenia się poziomu hormonów sprzyjających jej prawidłowemu rozwojowi, czyli progesteronu i estrogenu. Bez względu na wiek kobiety, najwięcej poronień odnotowuje się w pierwszym trymestrze ciąży (ponad 10% zdiagnozowanych ciąż kończy się tym czasie ich utratą). Przy czym, ryzyko poronienia u kobiet, które przekroczyły dopiero 30-stkę ryzyko to wynosi ok. 11,7%, dwukrotnie wyższe jest ono natomiast u pań w wieku 35-39 lat (wynosi 20%) niż u dwudziestokilkulatek, u których wynosi ok. 10%;
  • wraz z wiekiem przyszłej mamy (ale też i taty) rośnie ryzyko urodzenia dziecka z wadą genetyczną i niepełnosprawnością. Najczęściej występującą wadą chromosomalną jest zespół Downa (czyli Trisomia 21), objawiający się opóźnieniem umysłowym i wadami fizycznymi. Ryzyko jego wystąpienia u 25-latki wynosi 1 do 1250, podczas gdy u 35-latki jest to już 1 do 400. Jednak warto podkreślić, że pod tym względem statystyki dla kobiet, które dopiero przekroczyły 30-stkę, są po ich stronie. Ponieważ ok. 96% mam w tym wieku, rodzi zdrowe dzieci, u pozostałych 4% wady w połowie są pomyślnie korygowane i nie wpływają później na jakość ich życia, zaś zaburzenia chromosomowe stanowią zaledwie około 0,6% wad wrodzonych;
  • kobiety, które planują dziecko po 30-stce narażone są na więcej powikłań niż młodsze mamy. Ponad dwukrotnie wyższe u kobiet po 30. roku życia, niż u pań po 20-stce, jest wystąpienie takich komplikacji ciążowych jak: cukrzyca ciążowa, ryzyko cięcia cesarskiego i wystąpienia nadciśnienia tętniczego;
  • po 30-stce wzrasta szansa na ciąże mnogie, czyli przyjście na świat bliźniaków i wieloraczków. Z przeprowadzonych badań wynika, że u kobiet rodzących w późniejszym wieku częstsze występowanie ciąż mnogich stanowić może swoiste „ubezpieczenie” ewolucyjne, które zrekompensować ma słabszą płodność i wyższe ryzyko utraty ciąży;
  • problemy z łożyskiem, najczęstszym powikłaniem jest zwłaszcza łożysko przodujące. Oznacza ono nieprawidłowe ułożone łożysko, które styka się z ujściem szyjki macicy lub zasłania je w mniejszym lub większym stopniu. Po 35. roku życia wystąpienie tego typu komplikacji jest niemal dwa razy wyższe i może powodować w trakcie porodu obfite krwawienie, które jest groźne dla matki i dziecka;
  • poród przedwczesny, za który uważa się urodzenie dziecka przed 37 tygodniem ciąży lub przed 259 dniem ciąży. Dzieci urodzone przedwcześnie częściej umierają i chorują, narażone są na przewlekłe choroby płuc, ślepotę i głuchotę oraz zaburzenia neurologiczne.

AKTUALNOŚCI I WIEDZA

Przeczytaj także

Jak się z nami skontaktować

Szybki kontakt