Endometrioza to nie wyrok

//Endometrioza to nie wyrok

Silne bóle w okolicy brzucha i pleców, nieregularne cykle, permanentne uczucie zmęczenia – to tylko niektóre objawy, których przyczyną może być endometrioza. Choroba, polegająca na nieprawidłowym rozroście błony śluzowej macicy (tzw. endometrium) poza jej obrębem, wciąż pozostaje dla lekarzy zagadką. Endometrioza dotyka głównie kobiety młode, między 25 a 30 rokiem życia, wpływając nie tylko na ich codzienne życie, ale również na płodność.

Podczas prawidłowego cyklu miesiączkowego, śluzówka macicy co miesiąc podlega zmianom, które ostatecznie kończą się krwawieniem miesiączkowym. U chorych na endometriozę błona śluzowa macicy (endometrium) może być zlokalizowana w różnych częściach ciała, gdzie działa w podobny sposób. Najczęściej ogniska choroby są stwierdzane w otrzewnej miednicy i jamie brzusznej. – mówi prof. Krzysztof Łukaszuk, specjalista ginekologii endokrynologicznej i rozrodczości. U chorych endometrium może występować m.in. na jajowodach, przegrodzie pochwowo-odbytniczej, więzadłach macicy, jajnikach. Lokalizacja może jednak obejmować także pochwę, odbytnicę, pęcherz moczowy czy – choć zdarza się to niezwykle rzadko – zupełnie odległe od miednicy narządy. Kliniki INVICTA, którymi kieruje prof. Łukaszuk, już od 2000 roku realizują kompleksowy program leczenia niepłodności u pacjentek z endometriozą.

Endometrioza a zajście w ciążę: ilość pacjentek chorych na endometriozę

Jakie są przyczyny choroby?

Endometrioza pod względem etiologii to nadal choroba tajemnicza. Choć naukowcy od lat analizują genezę zaburzeń, do tej pory nie udało się im jednoznacznie ustalić ich źródła. Przyczyn choroby upatruje się m.in. w predyspozycjach genetycznych, zaburzeniach pracy układu immunologicznego, a nawet wpływie czynników środowiskowych. Zapewne uwarunkowania powodujące endometriozę są złożone i stanowią kompilację wielu czynników sprawczych.

Kiedy należy udać się do lekarza?

Objawem endometriozy są zazwyczaj częste, intensywne bóle w okolicach miednicy oraz w dolnej części pleców, nasilające się w trakcie cyklu miesiączkowego. Dolegliwościami towarzyszącymi chorobie mogą być także bolesne krwawienia miesiączkowe, zaburzenia cyklu, plamienia przedmiesiączkowe czy bolesne stosunki płciowe. U niektórych chorych pojawiają się również biegunki, wzdęcia, zaparcia lub zatwardzenia oraz długotrwałe uczucie zmęczenia. Pojawienie się niepokojących objawów powinno skłonić do konsultacji ze specjalistą. Warto wiedzieć, że pacjentki z endometriozą mogą częściej doświadczać trudności z zajściem w ciążę, a także poronień. Z tego powodu kobiety w wieku rozrodczym, u których rozpoznano chorobę, powinny być objęte szczególną opieką. – mówi prof. Krzysztof Łukaszuk z INVICTA. – Lekarz, po przeprowadzeniu szczegółowych badań, jest w stanie potwierdzić diagnozę i zaproponować optymalne leczenie, ukierunkowane na ograniczenie dolegliwości i uzyskanie ciąży.

Endometrioza a zajście w ciążę

Leczenie choroby przebiega najczęściej dwutorowo. Z jednej strony jego celem jest wyeliminowanie uciążliwych dla pacjentki objawów. Lekarze zalecają leczenie farmakologiczne lub – rzadziej ze względu na ograniczoną efektywność – zabiegi operacyjne. U kobiet planujących powiększenie rodziny, działania mają jednak na celu rozwiązanie problemu z zajściem w ciążę. W Klinikach INVICTA pacjentki, u których zdiagnozowano endometriozę, stanowią aż 9-11% wszystkich kobiet zgłaszających się po pomoc. W przypadku niepłodności, wywołanej tą chorobą, zazwyczaj rozważa się zastosowanie metod wspomaganego rozrodu. Dotychczasowe badania naukowe nie potwierdzają korzyści z przeprowadzania u pacjentek z endometriozą inseminacji czy leczenia zabiegowego. Metodą z wyboru, o udowodnionej skuteczności, jest zapłodnienie pozaustrojowe. Postępowanie powinno być w zindywidualizowany sposób uzupełnione o farmakoterapię. O ile nie współistnieją inne poważne zaburzenia płodności, rokowania są bardzo korzystne. – uzupełnia prof. Łukaszuk.

Endometrioza a zajście w ciążę: skuteczność leczenia w naszej klinice
Dzięki autorskim rozwiązaniom zaimplementowanym w Klinikach INVICTA współczynnik ciąż uzyskiwanych w wyniku procedury in vitro u pacjentek z endometriozą przewyższa 40%. Udało się także znacząco obniżyć odsetek poronień występujących u Pacjentek z endometriozą przystępujących do programu zapłodnienia pozaustrojowego.

2017-05-31T14:09:30+00:00 0 komentarzy

About the Author:

INVICTA

In Vitro z dofinansowaniem
5000 zł w Gdańsku.
Zgłoś się już dziś.
Liczba miejsc w Programie jest ograniczona.
Sprawdź szczegóły
close-link