Endometrioza – tajemnicza choroba młodych kobiet

Strona główna/Inne/Endometrioza – tajemnicza choroba młodych kobiet

Endometrioza to ciągle dość zagadkowa choroba. Związana jest ona z nieprawidłowym rozrostem błony śluzowej macicy (tzw. endometrium). Dotyka szczególnie młode kobiety w wieku rozrodczym, pomiędzy 25 a 30 rokiem życia, a także dziewczynki. W prawidłowo funkcjonującym organizmie, endometrium każdego miesiąca ulega wzrostowi w jamie macicy, żeby ostatecznie złuszczyć się podczas krwawienia miesiączkowego. U pacjentek chorych na endometriozę, komórki endometrium mogą być zlokalizowane w różnych częściach jamy brzusznej, m.in. na jajnikach, jajowodach, a nawet w pochwie czy pęcherzu moczowym. Zdarza się – jednak niezwykle rzadko – że ogniska endometriozy obejmują również narządy odległe od miednicy.

Przyczyny choroby

Andrzej Hajdusianek ginekolog-położnik, Klinika Leczenia Niepłodności INVICTA

dr Andrzej Hajdusianek
ginekolog-położnik,
Klinika Leczenia Niepłodności INVICTA

Choć prowadzono na ten temat wiele badań, nie udało się – w sposób jednoznaczny – określić źródeł powstawania endometriozy. Do najczęściej wymienianych przyczyn choroby zalicza się np. uwarunkowania genetyczne, zaburzenia immunologiczne, a nawet czynniki środowiskowe. Coraz częściej mówi się, że każdy z tych czynników w pewnym stopniu wpływa na rozwój choroby.

Pierwsze niepokojące objawy

Najczęstszym objawem endometriozy są silne bóle w okolicy miednicy oraz w dolnej części pleców, nasilające się podczas cyklu miesiączkowego. Choroba może manifestować się także poprzez bolesne krwawienia miesiączkowe, zaburzenia cyklu, czy bolesne stosunki płciowe. Zdarza się również, że pacjentki skarżą się na występujące wzdęcia, zaparcia oraz permanentne uczucie zmęczenia. W przypadku wystąpienia niepokojących dolegliwości, warto skonsultować się z lekarzem specjalistą, w celu zidentyfikowania źródła problemu.– doradza dr Andrzej Hajdusianek gienkolog-polożnik z Kliniki INVICTA w Gdańsku.

Diagnostyka i leczenie

Rozrost endometrium może mieć bardzo poważne konsekwencje, związane nie tylko z płodnością kobiety, ale również ze zwiększonym ryzykiem zachorowania na raka. W celu potwierdzenia diagnozy, w pierwszej kolejności przeprowadzane jest badanie USG, a także laparoskopia diagnostyczna.

Leczenie pacjentki ma na celu nie tylko wyeliminowanie uciążliwych objawów choroby, ale również rozwiązanie problemu z zaburzeniami płodności. W pierwszym przypadku, by ograniczyć dolegliwości najczęściej wystarczy zastosowanie leczenia farmakologicznego lub – rzadziej – operacyjnego. W drugim, gdy pacjenta stara się o ciążę konieczne może być zastosowanie technik wspomaganego rozrodu. W sytuacji zaawansowanych zmian oraz u kobiet powyżej 35 roku życia –, wskazane może być zapłodnienie pozaustrojowe, które daje najlepsze rokowania. – mówi dr Hajdusianek z INVICTA.

O autorze: