Portal pacjenta

Czy in vitro i inseminacja to leczenie? Przecież nie usuwa przyczyny problemów z zajściem w ciążę…

Niepłodność została przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) uznała za poważną chorobę społeczną i wpisana na listę Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i problemów zdrowotnych ICD 10. Mówimy o niej, jeśli para regularnie (3-5 razy w tygodniu) współżyjąc i nie stosując środków antykoncepcyjnych, w ciągu 12 miesięcy nie uzyskuje ciąży.

Z tej definicji wynika, że podstawową cechą niepłodności jest niemożność uzyskania ciąży i posiadania dziecka. W takim przypadku zastosowanie procedur medycznych, które zmieniają ten stan rzeczy, bezsprzecznie można za leczenie uznać.

Środowiska przeciwne zapłodnieniu pozaustrojowemu często w tym kontekście argumentują, że in vitro nie likwiduje przyczyny niepłodności. Medycyna jednak wyróżnia leczenie przyczynowe i objawowe. Istnieje wiele chorób, w których przypadku nie sposób usunąć źródła kłopotów zdrowotnych, można jednak wyeliminować dolegliwości. Tak jest np. u osób z chorymi nerkami, wymagającymi przeszczepu, z cukrzykami, którzy potrzebują dostarczania z zewnątrz insuliny, czy pacjentów z wadami serca, którym wszczepia się sztuczne zastawki. Postępowanie medyczne rozwiązuje problem, ale nie sprawia, że ich organy nagle stają się zdrowe. Nikt w tych przypadkach nie kwestionuje tego, że pacjenci poddawani są leczeniu. Terapia niepłodności działa na tej samej zasadzie – choć nie zawsze umożliwia likwidację przyczyn problemu, eliminuje ich skutek i pozwala na uzyskanie ciąży.

Jak się z nami skontaktować?

Infolinia

pn-pt.: 7:00 - 20:00