Portal pacjenta

Plamienie implantacyjne – objawy, przyczyna, ciąża

Starasz się o dziecko, jednak zamiast miesiączki pojawiło się u Ciebie wyraźnie mniejsze niż zazwyczaj krwawienie? To dobry znak, ponieważ plamienie implantacyjne, nazywane również krwawieniem implantacyjnym, jest jednym z wczesnych objawów ciąży. Co jest jego przyczyną, ile trwa i jak nie pomylić go z menstruacją?

Plamienie implantacyjne – czym jest?

Dla wielu kobiet podejmujących próby zajścia w ciążę, pojawienie się niewielkiego krwawienia oznacza tylko jedno – kolejną miesiączkę. Tymczasem może to być plamienie implantacyjne, które jest sygnałem poprzedzającym ciążę. Kilka kropel krwi na bieliźnie może być oznaką tego, że doszło do zagnieżdżenia się zarodka w błonie śluzowej macicy. Plamienie implantacyjne nie występuje u każdej kobiety, doświadcza go jedynie ok. 25-30% z nich.

W nomenklaturze medycznej plamienie implantacyjne jest nazywane również krwawieniem implantacyjnym. Samo w sobie nie jest uznawane za jeden z objawów ciąży, jednak jest z nią bezpośrednio związane. Co ważne, w żadnym wypadku nie stanowi zagrożenia nie tylko dla ciągłości ciąży, ale też dla zdrowia przyszłej mamy.

Kobieta podczas krwawienia implantacyjnego

Kiedy pojawia się plamienie implantacyjne? Jakie są jego objawy?

Zapłodnienie nie jest łatwym procesem. Aby do niego doszło, nie wystarczy jedynie plemnik i komórka jajowa, ale również odpowiedni czas i miejsce. Do zapłodnienia, czyli połączenia gamety męskiej z żeńską, dochodzi zazwyczaj w bańce jajowodu. Następnie, powstała w ten sposób zygota, rozpoczyna swoją wędrówkę do macicy. W trakcie tej wędrówki podlega licznym podziałom komórkowym.

W stadium moruli, z zygoty powstaje blastocysta, składająca się z dwóch struktur. Pierwsza, zewnętrzna warstwa (tzw. trofektoderma) odpowiedzialna jest za implantację blastocysty w ścianie macicy. Po tym procesie przekształca się w kosmówkę, a na początku II trymestru w łożysko. Z drugiej, wewnętrznej struktury (czyli tzw. węzła zarodkowego) powstaną natomiast wszystkie tkanki zarodka oraz większość błon płodowych.

Plamienie implantacyjne – jaka jest jego przyczyna?

Zarówno budowa, jak i funkcje endometrium, czyli błony śluzowej macicy, zmieniają się okresowo w kolejnych fazach cyklu miesiączkowego. Jego właściwe funkcjonowanie jest niezbędne do zagnieżdżenia się zarodka po zapłodnieniu. Wpływa również na jego rozwój wraz z przebiegiem ciąży. Błona śluzowa bezpośrednio przed owulacją jest dość mocno przekrwiona. Ma to związek z działaniem progesteronu i estradiolu. Właśnie w tej fazie cyklu progesteron osiąga maksymalną wartość, a estradiol stabilizuje się na wyższym poziomie odpowiadającym 2 fazie cyklu.

Z tego też powodu, podczas zagnieżdżenia niezwykle łatwo jest o mechaniczne uszkodzenie naczynia krwionośnego. Bezpośrednio zauważalnym przez kobietę efektem będzie plamienie implantacyjne. Należy jednak pamiętać o tym, że są to normalne objawy fizjologiczne, które nie powinny budzić niepokoju. Ważne jednak, aby w tym czasie wstrzymać się od aktywności seksualnej oraz forsownych ćwiczeń fizycznych.

Krwawienie implantacyjne a miesiączka – jak je rozróżnić?

Plamienie implantacyjne pojawia się w ciągu 7-12 dni od wniknięcia plemnika do komórki jajowej. Co, jeśli będzie to miało miejsce bliżej dwunastego niż siódmego dnia? Ten moment zbiegnie się z terminem spodziewanego krwawienia miesiączkowego. Z tego właśnie powodu wiele kobiet mylnie przyjmuje je za zwykły okres. Występuje to zwłaszcza, gdy do tej pory nie był on u nich zbyt obfity. Warto jednak wiedzieć, że między tymi dwoma naturalnymi procesami występują pewne różnice!

Plamienie implantacyjne – objawy

Otóż, jak wskazuje zresztą sama nazwa, w przypadku plamienia implantacyjnego zamiast obfitego krwawienia występuje jedynie niewielkie plamienie. Krwawienie implantacyjne jest zazwyczaj mało obfite, czasem zaledwie dostrzegalne w śluzie. Na ogół, na bieliźnie lub wkładce higienicznej widoczne jest w postaci niewielkich śladów. Co ważne, w przeciwieństwie do miesiączki, krwawienie implantacyjne nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami dodatkowymi. Nie uświadczymy tu silnego bólu w dolnej części brzucha, złego samopoczucia czy rozdrażnienia. Nie będzie tu również osłabienia czy nudności, które tak często towarzyszą kobietom podczas miesiączki. Podczas plamienia implantacyjnego oprócz skąpego krwawienia mogą jednak wystąpić lekkie i nieregularne skurcze.

Jak wygląda plamienie implantacyjne

Krwawienie implantacyjne od menstruacyjnego odróżnia również kolor. Krwawienie miesięczne ma najczęściej intensywną czerwoną barwę. Z kolei implantacyjne będzie się objawiać plamieniem jasnoróżowym, brązowym, a nawet brunatnym. Być może ten ostatni zdarza się w sytuacji niedoboru progesteronu. Ponadto, krwawienie implantacyjne pozbawione jest „skrzepów”. Najczęściej jest to po prostu kilka widocznych kropel krwi.

Ile trwa plamienie implantacyjne?

Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest to, ile takie krwawienie trwa. Jeśli rzeczywiście związane jest ono z implantacją zarodka, to jest znacznie krótsze niż w przypadku miesiączki. Najczęściej bowiem jest to od kilku godzin do maksymalnie 3 dni. W przypadku cyklu miesiączkowego, który trwa średnio 28 dni (za normę przyjmuje się od 23-33 dni), zazwyczaj 3-7 dni przypada na krwawienie (przeciętnie jednak jest to około 5 dni).

ZOSTAW KONTAKT, ODDZWONIMY

Zadbamy o Twoje zdrowie

Jak długo po implantacji można wykonać test ciążowy?

Po krwawieniu mogą pojawić się dodatkowe objawy. Przykładowymi są: zmęczenie, ból piersi, zachcianki żywieniowe lub awersje pokarmowe, nadwrażliwość na zapachy, czy też częste oddawanie moczu. Jeśli się one pojawią, warto wykonaćtest ciążowy. Plamienie implantacyjne wraz z wymienionymi wcześniej symptomami, może świadczyć o tym, że kobieta jest w ciąży. Kiedy najlepiej zrobić test ciążowy? Otóż można go wykonać od razu, ze względu na to, że plamienie implantacyjne zdarza się zazwyczaj w okresie spodziewanej miesiączki.

Ponadto, niektóre z dostępnych obecnie testówsą niezwykle czułe. Do tego stopnia, że wykrywają hormon beta-hCG (gonadotropinę kosmówkową) w moczu 5 dni przed spodziewaną miesiączką. Jeśli test wykonany zostanie zbyt wcześnie (np. 1-2 dni po stosunku), istnieje duże prawdopodobieństwo uzyskania fałszywie negatywnego wyniku. Poziom hCG nawet u kobiet w ciąży jest w tym czasie zbyt niski, by go wykryć. Natomiast test ciążowy prawidłowo wykonany po terminie spodziewanej miesiączki, jest skuteczny aż w 99%.

W przypadku gdy kobieta podejrzewa, że jest w ciąży, a wynik wyszedł ujemny, dobrze jest odczekać 3 dni przed jego ponownym wykonaniem. Dlaczego? Ponieważ we wczesnej ciąży ilość beta-hCG gwałtownie wzrasta, tak więc różnica kilku dni może przynieść upragniony pozytywny wynik. Gdy tak będzie, należy umówić się na wizytę do ginekologa.

Kobieta sprawdza test ciążowy podczas plamienia implantacyjnego

Jeśli nie plamienie implantacyjne to co innego?

Krwawienie nie zawsze musi być wczesnym objawem ciąży, może bowiem dojść do niego z innego powodu. Dlatego też, jeśli plamienie pojawia się przez dłuższy czas i nie jest krwawieniem implantacyjnym lub miesiączką, może świadczyć o jego innym charakterze. Sytuację taką trzeba niezwłocznie skonsultować z ginekologiem, zwłaszcza gdy krwawienie jest intensywne i towarzyszy mu silny ból. Często są to objawy poronienia.

Poronienie to utrata ciąży przed 22 tygodniem. Nawet 15-20% zdiagnozowanych ciąż kończy się poronieniem w czasie pierwszego trymestru (przy czym ryzyko poronienia jest kilkukrotnie wyższe u kobiet w wieku 40 lat niż u dwudziestolatek). W powyżej 90% przypadków poronienie związane jest z nieprawidłowościami w obrębie rozwijającego się płodu, błon płodowych, pępowiny lub łożyska. Do typowych objawów poronienia zalicza się m.in. silne krwawienie, skurcze i odpływanie płynu owodniowego, bóle brzucha, czy obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Wówczas trzeba jak najszybciej zgłosić się do szpitala lub umówić do ginekologa, ponieważ konieczny może być zabieg łyżeczkowania jamy macicy lub podanie leków. Ponadto, żeby skorzystać z należnych praw, niezbędne jest odebranie ze szpitala karty martwego urodzenia.

Jak długo po implantacji można wykonać test ciążowy?

Jeśli po krwawieniu, dojdą jeszcze takie objawy, jak: zmęczenie, ból piersi, zachcianki żywieniowe lub awersje pokarmowe, nadwrażliwość na zapachy, czy też częste oddawanie moczu, to dobrze jest zrobić wtedy test ciążowy. Ponieważ plamienie implantacyjne wraz z wymienionymi wcześniej symptomami, może świadczyć o tym, że kobieta, która się na nie uskarża, spodziewa się dziecka. Kiedy najlepiej zrobić test ciążowy? Otóż można go wykonać od razu, ze względu na to, że plamienie implantacyjne zdarza się zazwyczaj w okresie spodziewanej miesiączki.

Ponadto niektóre z dostępnych obecnie testów są na tyle czułe, że wykrywają hormon beta-hCG (gonadotropinę kosmówkową) w moczu już na 6 dni przed opuszczoną miesiączką (5 dni przed spodziewaną miesiączką). Jeśli test wykonany zostanie zbyt wcześnie (dzień, czy dwa dni po stosunku), to istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo uzyskania fałszywie negatywnego wyniku (poziom hCG nawet u kobiet w ciąży może być w tym czasie zbyt niski, by go wykryć). Natomiast test ciążowy prawidłowo wykonany po terminie spodziewanej miesiączki jest skuteczny aż w 99%. W przypadku gdy kobieta podejrzewa, że jest w ciąży, jednak wynik wyszedł ujemny, to dobrze jest odczekać 3 dni przed jego ponownym wykonaniem. Dlaczego? Ponieważ we wczesnej ciąży ilość beta-hCG gwałtownie wzrasta, tak więc różnica kilku dni może przynieść upragniony pozytywny wynik. Gdy tak będzie, należy umówić się na wizytę do ginekologa.

Innymi skutkami może być wystąpienie:

• ciąży pozamacicznej (czyli ektopowej). W jej przypadku zapłodniona komórka jajowa nie ulega implantacji we właściwej lokalizacji i rozwija się poza błoną śluzową jamy macicy. Najczęściej w bańce jajowodu (jest to aż 90% wszystkich ciąż pozamacicznych), rzadziej natomiast w obrębie jajnika, szyjki macicy, otrzewnej, czy w innej części jajowodu. Ciąże pozamaciczne stanowią statystycznie 1-2% wszystkich ciąż. Świadczyć może o niej, tak samo jak w przypadku prawidłowo rozwijającej się ciąży, zatrzymanie krwawienia miesięcznego. Ponadto, w drugim tygodniu od ustania miesiączki, zaczyna się krwawienie z dróg rodnych, pojawiają się także silne bóle brzucha. Każdy przypadek, w którym podejrzewamy ciążę pozamaciczną, wymaga niezwłocznej konsultacji z lekarzem ginekologiem, ponieważ ciąża pozamaciczna może prowadzić do zagrażającego życiu krwotoku wewnętrznego (ciąże pozamaciczne są jedną z przyczyn zgonów kobiet w pierwszym trymestrze).
  • polipa na szyjce macicy, który tworzy się w wyniku rozrostu nabłonka oraz tkanek wyścielających jamę i kanał szyjki macicy. Problem ten dotyczy zazwyczaj kobiet między 30. a 50. rokiem życia. Polip przez długi czas może nie dawać żadnych objawów, z czasem jednak może być przyczyną takich dolegliwości jak: bóle w okolicach podbrzusza, występowanie dłuższych i bardziej obfitych miesiączek lub krwawień pomiędzy nimi. Polipy mają zdecydowanie najczęściej charakter łagodny, niekiedy jednak na ich bazie może rozwijać się nowotwór. Tak ważne jest zatem wykonanie badania histopatologicznego i odpowiednie leczenie.

Plamienie implantacyjne to wczesny objaw ciąży, który występuje u co trzeciej kobiety i wskazuje na zagnieżdżenie się zarodka w macicy. Jeśli tuż po nim pojawią się pierwsze objawy ciąży (takie jak m.in. poranne mdłości, poczucie zmęczenie, bóle piersi i brzucha), warto wykonać test ciążowy i udać się do lekarza ginekologa.

Konsultacja Medyczna

dr n. med. Elżbieta Zarychta

Specjalista ginekologii i położnictwa

Klinika w Warszawie

Jak się z nami skontaktować?

Infolinia

+48 (58) 58 58 800 Pokaż