Plamienie implantacyjne – jak wygląda?

Strona główna/Inne/Plamienie implantacyjne – jak wygląda?
  • plamienie implantacyjne

Starasz się o dziecko, jednak zamiast miesiączki pojawiło się u Ciebie mniejsze niż zazwyczaj krwawienie? To dobry znak, ponieważ plamienie implantacyjne, nazywane również krwawieniem implantacyjnym, jest jednym z wczesnych objawów ciąży. Co jest jego przyczyną, ile trwa i jak nie pomylić go z menstruacją?

Plamienie implantacyjne – czym jest?

Dla wielu kobiet podejmujących próby zajścia w ciążę, pojawienie się krwawienia oznacza tylko jedno – kolejną miesiączkę. Tymczasem może to być plamienie implantacyjne, które jest sygnałem, wskazującym na wczesne objawy ciąży. Kilka kropel krwi na bieliźnie czy wkładce higienicznej, to bowiem oznaka, że doszło do zagnieżdżenia zarodka w błonie śluzowej macicy. Plamienie implantacyjne nie występuje u każdej kobiety, doświadcza go jedynie ok. 25-30% z nich. W nomenklaturze medycznej plamienie implantacyjne, nazywane również krwawieniem implantacyjnym, samo w sobie nie jest uznawane za jeden z objawów ciąży, jednak jest z nią bezpośrednio związane. Co ważne, w żadnym wypadku nie stanowi zagrożenie nie tylko dla ciągłości ciąży, jak i zdrowia przyszłej mamy.

Kiedy pojawia się plamienie implantacyjne?

Zapłodnienie nie jest łatwym procesem – aby do niego doszło nie wystarczy jedynie plemnik i komórka jajowa, ale również odpowiedni czas i miejsce. Do zapłodnienia, czyli połączenia gamety męskiej z żeńską, dochodzi zazwyczaj w jajowodzie. Następnie, powstała w ten sposób zygota złożona z 46 chromosomów rozpoczyna swoją wędrówkę do macicy, w trakcie której podlega licznym podziałom. Z zygoty w stadium moruli, która przypomina swoim wyglądem owoc morwy, powstaje blastocysta, składająca się z dwóch warstw. Pierwsza zewnętrzna (trofektoderma) odpowiedzialna jest za implantację w ścianie macicy i z czasem przekształca się w łożysko. Z drugiej wewnętrznej (węzeł zarodkowy) powstaną natomiast wszystkie tkanki zarodka oraz większość błon płodowych.

Tylko sama droga przez jajowód zajmuje zarodkowi ok. 2-3 dni. Natomiast zagnieżdżenie (implantacja) w ściance macicy ma miejsce w 6-12 dobie po zapłodnieniu. Jednak, aby dobrze przyjąć nowego lokatora, macica musi się do tego odpowiednio przygotować. Gotowość błony śluzowej na przyjęcie zarodka nazywana jest receptywnością endometrium i występuje między 19. a 21. dniem cyklu menstruacyjnego (między 5. a 7. dniem po owulacji).

Plamienie implantacyjne – jaka jest jego przyczyna?

Zarówno budowa, jak i funkcje endometrium, czyli błony śluzowej macicy zmieniają się okresowo w kolejnych fazach cyklu miesiączkowego. Jego właściwe funkcjonowanie jest niezbędne do zagnieżdżenia zarodka po zapłodnieniu oraz jego prawidłowego rozwoju wraz z przebiegiem ciąży. Błona śluzowa bezpośrednio przed owulacją jest dość mocno przekrwiona, co ma związek z działaniem progesteronu i estrogenu, które w tej właśnie fazie cyklu osiągają maksymalną wartość.

Z tego też powodu, podczas zagnieżdżenia niezwykle łatwo jest o mechaniczne uszkodzenie naczynia krwionośnego, czego oczywiście zauważalnym przez kobietę efektem będzie plamienie implantacyjne. Należy jednak pamiętać o tym, że są to normalne objawy fizjologiczne, które nie powinny budzić niepokoju. Ważne jednak, aby w tym czasie wstrzymać się od aktywności seksualnej, forsownych ćwiczeń oraz podnoszenia ciężkich przedmiotów.

Plamienie implantacyjne a miesiączka – jak je rozróżnić?

Plamienie implantacyjne pojawia się w ciągu 7-12 dni od wniknięcia plemnika do komórki jajowej. Jeśli będzie to miało miejsce bliżej dwunastego niż siódmego dnia, to wówczas moment ten zbiegnie się z terminem spodziewanego krwawienia miesiączkowego. Z tego właśnie powodu wiele kobiet myląco przyjmuje je za zwykły okres, zwłaszcza gdy do tej pory nie był on u nich zbyt obfity. Warto jednak wiedzieć, że między tymi dwoma naturalnymi procesami występują pewne różnice, jakie?

Plamienie implantacyjne – objawy

Otóż, jak wskazuje zresztą sama nazwa, w przypadku plamienia implantacyjnego zamiast obfitego krwawienia występuje jedynie niewielkie plamienie. Krwawienie implantacyjne jest zazwyczaj mało obfite, czasem zaledwie dostrzegalne w śluzie (na ogół, na bieliźnie lub wkładce higienicznej widoczne jest w postaci niewielkich plam). Co ważne, w przeciwieństwie do miesiączki, krwawienie implantacyjne nie wiąże się z żadnymi dolegliwościami dodatkowymi, takimi jak m.in. silny ból w dolnej części brzucha, złe samopoczucie, rozdrażnienie, osłabienie czy nudności, które tak często towarzyszą kobietom podczas miesiączki. Podczas plamienia implantacyjnego oprócz skąpego krwawienia mogą jednak wystąpić lekkie i nieregularne skurcze.

Plamienie implantacyjne – kolor

Krwawienie implantacyjne od menstruacyjnego odróżnia również kolor. Krwawienie miesięczne ma najczęściej intensywną czerwoną barwę, implantacyjne zaś objawiać może się plamieniem jasnoróżowym, brązowym, a nawet brunatnym (zdarza się to w sytuacji niedoboru progesteronu). Ponadto, krwawienie implantacyjne pozbawione jest skrzepów, najczęściej jest to to zaledwie kilka widocznych kropel.

Plamienie implantacyjne – ile trwa?

Kolejną rzeczą, na którą trzeba zwrócić uwagę, jest to, ile takie krwawienie trwa. Jeśli rzeczywiście związane jest ono z implantacją zarodka, to jest znacznie krótsze niż w przypadku miesiączki. Najczęściej bowiem jest to od kilku godzin do maksymalnie 3 dni. W przypadku cyklu miesiączkowego, który trwa średnio 28 dni (za normę przyjmuje się od 25 do 35 dni), zazwyczaj 3-7 dni przypada na krwawienie (przeciętnie jednak jest to ok. 5 dni).

Jak długo po implantacji można wykonać test ciążowy?

Jeśli po krwawieniu, dojdą jeszcze takie objawy, jak: zmęczenie, ból piersi, zachcianki żywieniowe lub awersje pokarmowe, nadwrażliwość na zapachy, czy też częste oddawanie moczu, to dobrze jest zrobić wtedy test ciążowy. Ponieważ plamienie implantacyjne wraz z wymienionymi wcześniej symptomami, może świadczyć o tym, że kobieta, która się na nie uskarża spodziewa się dziecka. Kiedy najlepiej zrobić test ciążowy? Otóż można go wykonać od razu, ze względu na to, że plamienie implantacyjne zdarza się zazwyczaj w okresie spodziewanej miesiączki.

Ponadto niektóre z dostępnych obecnie testów są na tyle czułe, że wykrywają hormon beta-hCG (gonadotropinę kosmówkową) w moczu już na 6 dni przed opuszczoną miesiączką (5 dni przed spodziewaną miesiączką). Jeśli test wykonany zostanie zbyt wcześnie (dzień, czy dwa dni po stosunku), to istnieje wtedy duże prawdopodobieństwo uzyskania fałszywie negatywnego wyniku (poziom hCG nawet u kobiet w ciąży może być w tym czasie zbyt niski, by go wykryć). Natomiast test ciążowy prawidłowo wykonany po terminie spodziewanej miesiączki jest skuteczny aż w 99%. W przypadku gdy kobieta podejrzewa, że jest w ciąży, jednak wynik wyszedł ujemny, to dobrze jest odczekać 3 dni przed jego ponownym wykonaniem. Dlaczego? Ponieważ we wczesnej ciąży ilość beta-hCG gwałtownie wzrasta, tak więc różnica kilku dni może przynieść upragniony pozytywny wynik. Gdy tak będzie należy umówić się na wizytę do ginekologa.

A co w przypadku, gdy to jednak nie plamienie implantacyjne?

Należy jednak pamiętać, że krwawienie nie zawsze musi być wczesnym objawem ciąży, może bowiem dojść do niego z innego powodu. Dlatego też, jeśli plamienie pojawia się przez dłuższy czas i nie jest krwawieniem implantacyjnym lub miesiączką, może świadczyć o jego innym charakterze. Sytuację taką trzeba niezwłocznie skonsultować z ginekologiem, zwłaszcza, gdy krwawienie jest intensywne i towarzyszy mu silny ból. Często są to objawy:

• poronienia, którym nazywa się ukończenie ciąży przed 22 tygodniem. Ponad 10% zdiagnozowanych ciąż kończy się poronieniem w czasie pierwszego trymestru (przy czym jego ryzyko jest dwukrotnie wyższe u kobiet w wieku 40 lat niż u dwudziestolatek). W ok. 40% przypadków poronienie związane jest z nieprawidłowościami w obrębie rozwijającego się płodu, jak i błon płodowych, pępowiny lub łożyska. Do typowych objawów poronienia zalicza się m.in. silne krwawienie, skurcze i odpływanie płynu owodniowego, bóle brzucha, czy obniżenie ciśnienia tętniczego krwi. Wówczas trzeba jak najszybciej zgłosić się do szpitala lub umówić do ginekologa, ponieważ konieczny może być zabieg łyżeczkowania lub podanie leków. Ponadto, żeby skorzystać z należnych praw, niezbędne jest odebranie ze szpitala karty martwego urodzenia;
  • ciąży pozamacicznej (czyli ektopowej) w jej przypadku zapłodniona komórka jajowa nie ulega prawidłowej implantacji i rozwija się poza błoną śluzową jamy macicy. Najczęściej w bańce jajowodu (jest to aż 90% wszystkich ciąż pozamacicznych), rzadziej natomiast w obrębie jajnika, szyjki macicy, otrzewnej, czy w innej części jajowodu. Ciąże pozamaciczne stanowią statystycznie 1-2% wszystkich ciąż. Świadczyć może o niej, tak samo jak w przypadku prawidłowo rozwijającej się ciąży zatrzymanie krwawienia miesięcznego. Ponadto w drugim tygodniu od ustania miesiączki zaczyna się krwawienie z dróg rodnych, pojawiają się także silne bóle brzucha. Każdy przypadek jej podejrzenia wymaga niezwłocznej konsultacji z lekarzem ginekologiem, ponieważ prowadzić może do zagrażającego życiu krwotoku wewnętrznego (ciąże pozamaciczne są jedną z przyczyn zgonów kobiet w pierwszym trymestrze);
  • polipa na szyjce macicy, który tworzy się w wyniku rozrostu nabłonka oraz tkanek wyścielających jamę i kanał szyjki macicy. Problem ten dotyczy zazwyczaj kobiet między 30. a 50. rokiem życia. Przez długi okres czasu może nie dawać żadnych objawów, z czasem jednak może być przyczyną takich dolegliwości jak: bóle w okolicach podbrzusza, występowanie dłuższych i bardziej obfitych miesiączek lub krwawień pomiędzy nimi. Polipy mają najczęściej charakter łagodny, niekiedy jednak na ich bazie może rozwijać się nowotwór. Tak ważne jest zatem wykonanie badania cytologicznego i odpowiednie leczenie.

Plamienie implantacyjne to wczesny objaw ciąży, który występuje u co trzeciej kobiety i wskazuje na zagnieżdżenie się zarodka w macicy. Jeśli tuż po nim pojawią się pierwsze objawy ciąży (takie jak m.in. poranne mdłości, poczucie zmęczenie, bóle piersi i brzucha), a test ciążowy wskazuje pozytywny wynik, to należy wtedy udać się na wizytę do lekarza ginekologa.

O autorze: