ROS – Badanie potencjału oksydacyjno-redukcyjnego nasienia w Klinice INVICTA

Strona główna/Inne/ROS – Badanie potencjału oksydacyjno-redukcyjnego nasienia w Klinice INVICTA

Wyniki prowadzonych na świecie badań naukowych wskazują, że jedną z przyczyn zaburzeń płodności mężczyzn może być tzw. stres oksydacyjny. Zjawisko to może wpływać nie tylko na liczbę i ruchliwość plemników, ale także obniżenie jakości ich materiału genetycznego (podwyższona fragmentacja DNA). Klinika INVICTA – jako pierwszy ośrodek w Europie – wprowadziła do swojej oferty innowacyjne badanie potencjału oksydacyjno-redukcyjnego nasienia, rekomendowane wszystkim mężczyznom diagnozowanym z powodu niepłodności.

Czym jest stres oksydacyjny i jakie są jego przyczyny?

Stres oksydacyjny to stan braku równowagi pomiędzy reaktywnymi formami tlenu (ROS) i innymi utleniaczami a zdolnością systemu biologicznego do detoksykacji lub naprawienia zaistniałych szkód. Zaburzenia w równowadze reakcji utleniania-redukcji  mogą spowodować efekt toksyczny, wpływając nie tylko na liczbę i ruchliwość plemników, ale także obniżenie jakości ich materiału genetycznego (podwyższona fragmentacja DNA). Dostępne dotychczas na rynku badania umożliwiały jedynie określenie obecności utleniaczy i ew. podwyższonego poziomu ROS w nasieniu. Diagnostyka wprowadzona w INVICTA pozwala na kompleksową ocenę wydolności całego systemu i równowagi między reaktywnymi formami tlenu a możliwością redukcji ich poziomu.

Wśród przyczyn stresu oksydacyjnego wymienia się stany zapalne (podwyższoną liczbę leukocytów) oraz zaburzenia w produkcji nasienia powodujące niedojrzałość plemników.  Na większe ryzyko nieprawidłowości narażeni są panowie palący, nadużywający alkoholu, narkotyków i leków, wyczynowo uprawiający sport, a także zaniedbujący odpowiednią dietę. Wysoki poziom stresu oksydacyjnego może również mieć związek z negatywnym wpływem czynników środowiskowych, przebytymi zabiegami operacyjnymi czy infekcjami.

Innowacyjne badanie ROS

Badanie potencjału oksydacyjno-redukcyjnego w nasieniu – w połączeniu z badaniem ogólnym CASA i badaniem fragmentacji DNA plemników, pozwala na uzyskanie kompleksowej informacji o płodności pacjenta. Jak twierdzą specjaliści, zaletą wprowadzonego w INVICTA, innowacyjnego testu, jest wiarygodność wyników, przy jednoczesnej prostocie i szybkości wykonania. Wynik należy skonsultować z lekarzem specjalizującym się w niepłodności męskiej, który zaplanuje dalsze postępowanie. Stwierdzenie wysokiego poziomu stresu oksydacyjnego w nasieniu jest wskazaniem do wykluczenia ewentualnych infekcji, mogących mieć wpływ na badane parametry. W przypadku zdiagnozowania stanu zapalnego, pacjentom proponowane jest stosowne leczenie. Jeśli przyczyna nieprawidłowych wyników leży w trybie życia, możliwe jest wdrożenie leczenia (w tym zindywidualizowanej suplementacji antyoksydantami), ukierunkowanego na poprawę parametrów nasienia.

W skład badania Potencjał oksydacyjno-redukcyjny nasienia wchodzą:

• Liczba plemników [mln/ml] niezbędna do wyliczenia znormalizowanego ORP
  • Potencjał oksydacyjno-redukcyjny (sORP)  [mV/mln/ml]

Dla kogo ROS?

Badanie potencjału oksydacyjno-redukcyjnego nasienia może być proponowane w ramach podstawowej diagnostyki płodności męskiej – jako uzupełnienie badania ogólnego nasienia. Zalecane jest ono w przypadku pacjentów, którzy od dłuższego czasu wraz z partnerką bezskutecznie starają się o ciążę. Wysokie poziomy ROS są diagnozowane zarówno u mężczyzn z obniżonymi parametrami nasienia, jak i tych z prawidłowymi wynikami. Na wykonanie testu mogą też zdecydować się panowie, którzy chcą dowiedzieć się więcej nt. swojej płodności – w ramach profilaktyki zdrowia prokreacyjnego.

Diagnostykę nasienia i ocenę zwiększonego poziomu ROS należy powtórzyć w celu weryfikacji efektów leczenia.
Cena badania wynosi 250 zł.
2017-07-28T12:04:24+00:00 0 komentarzy

About the Author:

INVICTA

Zakończyłaś program in vitro
niepowodzeniem?

Klinika Leczenia Niepłodności INVICTA - Klinika nr 1 w Polsce!

Skorzystaj z Bezpłatnej Konsultacji Lekarskiej
i spotkaj się z naszym ekspertem.