Wysoka prolaktyna u mężczyzn – jak wpływa na płodność?

//Wysoka prolaktyna u mężczyzn – jak wpływa na płodność?

Czy poziom prolaktyny może wpływać na funkcjonowanie męskiego organizmu? W jaki sposób hormon ten oddziałuje na ich stan zdrowia, życie seksualne oraz płodność? Badania wskazują np. że u 80% panów, dotkniętych pierwotną hiperprolaktynemią, dochodzi do zaburzeń erekcji.

Choć mówi się, że to testosteron w dużej mierze determinuje męskie zdrowie, nie należy zapominać o roli innych hormonów, takich jak prolaktyna. Mężczyźni rzadko zdają sobie sprawę, że „mleczny hormon” pełni wiele funkcji także w ich ciele.

Co to jest prolaktyna?

Prolaktyna (PRL) wytwarzana jest przez przysadkę mózgową i jest niezbędnym elementem dla prawidłowego funkcjonowania organizmu zarówno kobiet jak i mężczyzn. Według lekarzy, prawidłowe stężenie PRL jest niższe niż 20 ng/ml u kobiet oraz niższe niż 15 ng/ml u mężczyzn. Ten poziom może wahać się w skutek np. stresu lub po posiłku.

Wpływ prolaktyny na organizm mężczyzn jest dość istotny i nie ogranicza się jedynie do odczuwania przyjemności po stosunku seksualnym. Zbyt niski poziom tego hormonu może powodować zaburzenia erekcji i wytrysku, pogorszenie jakości nasienia i zmniejszenie poziomu androgenów. Zbyt wysokie wartości z kolei mogą negatywnie wpływać na libido, a także prowadzić do rozwoju różnych innych zaburzeń, jak ginekomastia czy osteoporoza.

Wysoka prolaktyna u mężczyzn – przyczyny i objawy

U niektórych mężczyzn diagnozuje się problemy z wydzielaniem prolaktyny. Jej nadmierna produkcja określana jest jako hiperprolaktynemia. Przyczyną wysokiego poziomu tego hormonu może być uraz fizyczny, długotrwały i silny stres, stosowanie niektórych leków, niedoczynność tarczycy lub łagodny guz przysadki mózgowej lub inne guzy zlokalizowane w pobliżu przysadki mózgowej, choroby przewlekłe takie jak niewydolność nerek lub wątroby.

Objawy takie jak ból głowy, zaburzenia widzenia, obniżenie nastroju, stany depresyjne, ciągłe zmęczenie mogą wskazywać na wysoki poziom PRL, więc panowie nie powinni ich ignorować. W niektórych przypadkach skutkiem hiperprolaktynemii jest spadek masy mięśniowej i kostnej, wzrost ilości tkanki tłuszczowej, hipotrofia jąder, a czasem w przypadku zaburzeń hormonalnych wzrasta również ryzyko chorób sercowo-naczyniowych – rozwija się zespół metaboliczny.

Prolaktyna (PRL) często jest nazywana hormonem stresu. W skutek trwającego przez dłuższy czas napięcia, nadmiernej ilości pracy, brakiem odpoczynku i relaksu obniżającego poziom stresu – jej poziom wzrasta. Dlatego warto zwracać uwagę na tryb życia – znaleźć czas na odpoczynek, relaks, aktywność fizyczną, odpowiednio długi sen… i zadbać o zachowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym.

Prolaktyna a męska płodność

Najczęstszym objawem nieprawidłowości są wszelkiego rodzaju zaburzenia funkcji seksualnych. Pojawiają się problemy z erekcją, spadek ochoty na seks, utrudnienie ejakulacji, a także zaburzenia płodności (oligospermia, zmniejszenie ruchliwości plemników, zmniejszenie objętości ejakulatu).

– Niestety z każdym rokiem rośnie liczba Polaków, którzy mają problemy z płodnością – mówi dr Beata Olszak-Sokołowska, androlog z Kliniki INVICTA w Gdańsku. Niepłodność została uznana przez Światową Organizację Zdrowia za chorobę społeczną, dotyczącą średnio 15% par, które starają się o dziecko. Indywidualnie zaplanowana diagnostyka hormonalna, w tym ocena poziomu prolaktyny, może pomóc w określeniu, co jest przyczyną trudności poczęciu potomka. Jeśli są to zaburzenia endokrynologiczne, można zaplanować spersonalizowane, skuteczne leczenie.

About the Author:

INVICTA

6 komentarzy

1. Avatar
    Karolina B 25 września 2018 w 9:34 am - Odpowiedz

No proszę, nie którym się wydaje, że stres to nic takiego, ale dla par starających się o dziecko wysoka prolaktyna u mężczyzn jest potężnym wrogiem

2. Avatar
    Anna_K 13 listopada 2018 w 11:00 pm - Odpowiedz

Czy jeśli u męża prolaktyna wynosi 17 ng/ml to potrzebna jest już jakaś kuracja farmakologiczna, czy wystarczy zmiana trybu życia (mniej stresu, więcej odpoczynku)?

• Avatar
      Caroline 2 grudnia 2018 w 9:56 am - Odpowiedz

Myślę, że najlepiej skontaktować się z lekarzem, bo on będzie wiedział najlepiej, czy jest się czym martwić

• Avatar
        sandra 12 lutego 2019 w 9:09 pm - Odpowiedz

dokladnie, najlepiej sie skonsultowac ze specjalista, bo dzialania na wlasna reke moga pogorszyc sytuacje, przyczyny choroby moga byc rozne i samemu nie da sie tego ustalic

3. Avatar
    Kamila 8 kwietnia 2019 w 10:02 am - Odpowiedz

Niestety podwyższona prolaktyna to bardzo częsta przyczyna wszystkich problemów z zajściem w ciążę. Najgorzej jest jak mężczyzna nie chce się badać, co zdarza się często…

4. Avatar
    Krystian 25 maja 2019 w 7:29 am - Odpowiedz

17 To jeszcze niewiele podwyższona, można zażyć 1/2 tabletki Cabaser (na recepte), i po 4 dniach powtórzyć badanie.